Mag je in de tijd van de baas op Facebook?

0 Comment
Content marketing, Uncategorized
Mag je in de tijd van de baas op Facebook?

Op de sociale media zijn werk en privé nauwelijks nog gescheiden. Op Facebook zet je foto’s van je kids maar ook van het bedrijfsuitje, in het weekend Twitter je over je vakgebied en onder werktijd check je je LinkedIn profiel. Sociale media zijn een normale, dagelijkse bezigheid geworden. Net als het praatje met elkaar wanneer er koffie wordt gehaald. Toch zijn er nog steeds werkgevers die zich hieraan storen. Terecht?

Mag je in de tijd van de baas op Facebook? Of gaat dit ten koste van de productiviteit?

Onderzoeksbureau McKinsey komt juist tot de conclusie dat het gebruik van sociale media onder werktijd de arbeidsproductiviteit verbeterd. De meeste werknemers besteden een groot deel van hun werkdag aan het lezen en beantwoorden van e-mail. Sociale media leveren een grote tijdsbesparing hierop. Hetzelfde geldt voor het zoeken en verzamelen van informatie, medewerkers zijn er dankzij sociale media minder tijd aan kwijt.

Uit onderzoek blijkt bovendien dat werknemers van bedrijven waarbij het is toegestaan om onder werktijd sociale media te gebruiken meer tevreden en betrokken zijn bij hun werk. Ook zouden ze een positievere werkbeleving hebben. De onderlinge samenwerking en communicatie is beter en dankzij sociale media zijn medewerkers bovendien beter op de hoogte van alles wat er speelt binnen een afdeling of bedrijf.  Leuk om rekening mee te houden!

Binnen de content marketing stimuleren we werknemers juist om te communiceren via sociale media. Een projectleider die een foto van zijn bouwproject op Instagram zet, een verkoper die op LinkedIn een interessant artikel deelt, een werknemer die ‘durft te vragen’ op Twitter, allemaal communicatie die juist gestimuleerd moet worden.

Gaat Facebook at Work hier een rol spelen? Daarbij is immers een ‘werkaccount’gescheiden van een ‘persoonlijk account’. Voorlopig lijkt Facebook at Work alleen een rol te gaan spelen bij de interne communicatie van een bedrijf, maar wie weet.

Op dit moment mag de voorlopige conclusie zijn dat het gebruik van sociale media door werknemers leidt tot betere commerciële communicatie, meer efficiëntie in het werk, en tevreden medewerkers! De moeite waard!

 

Facebook 0 Twitter 0 Linkedin 0 Pinterest 0

LEAVE A COMMENT