De kracht van je winkel; een duidelijk winkelconcept

1 Comment
Business, Uncategorized
De kracht van je winkel; een duidelijk winkelconcept

Is het einde van de fysieke winkel in zicht? Consumenten oriënteren zich steeds meer via internet, en ook de online aankopen nemen nog steeds toe. Tijd voor herbezinning.

De huidige winkelconsument is geen rationeel handelend wezen. Hij zoekt beleving en wil verleid worden. Winkelen vanuit emotie is iets anders dan boodschappen doen op internet. Daar ligt nog steeds de kans voor een fysieke winkel. Maar de consument wil veel, en het onderscheid tussen winkels is vaak minimaal. Het belang van een doordacht winkelconcept, dat versterkt wordt door de inrichting en instore merchandise van je winkel is essentieel.

Een goed retailconcept beschrijft de eigenheid en identiteit van je winkel. Het draait daarbij om de klant, natuurlijk. Maar het gaat ook over je visie op je leefomgeving. Welke trends in de markt zie je? Het winkelconcept verwoordt daarnaast je missie; wat wil je toevoegen of betekenen voor consumenten? Want dit vormt de kern van je bedrijf, het bestaansrecht van je onderneming. Een onderscheidend concept vertelt wat je kracht is of welke kernwaarden een rol spelen. En tenslotte beschrijft het in hoofdlijnen de producten en diensten die je aanbiedt.

De beschrijving van een goed en doordacht winkelconcept vormt de basis van je winkel. Het onderscheidend concept zal vervolgens vertaald moeten worden naar de praktijk. De praktische winkelinrichting en styling zijn een afspiegeling van het retail concept en zorgen voor de beleving waarnaar de consument op zoek is.

Vandaag begin ik met de klant.

Want natuurlijk begint het winkelconcept met goed inzicht in je klant en zijn behoeften. Wees oprecht geïnteresseerd in je klant: hoe denkt je klant, hoe ziet zijn persoonlijke leven eruit, wat drijft hem, waar ligt hij van wakker,  welke keuzes maakt hij en wat heeft hij nu daadwerkelijk nodig, niet alleen nu, maar op elk moment?

Een beschrijving van je klant of doelgroep is nog niet zo eenvoudig. Niet alleen persoonskenmerken en zijn life style spelen een rol. Ook zijn manier van productgebruik, zijn koopgedrag of belangrijke waarden tijdens het beslissingsproces kunnen in kaart worden gebracht. Zo wordt de aankoop van een wasmachine ook bepaald door de kennis die je klant al heeft vergaard op vergelijkingssites op internet. En iemand die sterk milieubewust leeft zal bij de uiteindelijke keuze meer het energielabel laten meewegen dan de kosten voor het thuisbezorgen..

Maar bedenk dat je klant niet perse exotisch of spannend hoeft te zijn.  Warenhuis V&D realiseert zich dat hun belangrijkste klant de gemiddelde vrouw is, met confectiemaat 42, die zich thuis voelt bij de huismerken van V&D, en niet de hippe of trendy vrouw.

Een eenvoudig maar bruikbaar model is het onderscheid tussen run-shoppers en fun-shoppers. De eerste is efficiënt en doelgericht in zijn winkelgedrag, de tweede gaat juist voor gezelligheid, vermaak en verleiding. Belangrijk om rekening mee te houden bij de beschrijving van je winkelconcept en de inrichting van je winkel. Zo vindt een fun-shopper het heerlijk om de gehele route in het tuincentrum te volgen, drinkt hij er waarschijnlijk ook nog een kopje koffie en koopt vervolgens geen plantjes, maar een keukenschort of geurkaarsen voor op tafel.

Het kennen van je klant is de eerste stap in een onderscheidend retail concept. Dat zorgt voor een winkelbeleving vanuit de behoeften van je klant waarbij niet slechts het verkopen van producten centraal  staat. Want juist de styling, inrichting en sfeer bepalen grotendeels de aantrekkingskracht van een winkel.

In volgende artikelen belicht ik andere aspecten van het winkelconcept. Hoe geven de visie van je bedrijf (je kijk op de wereld) en de missie van je onderneming (wat drijft je) vorm aan je winkel?

Lees ook mijn post Beleving in een concept store

 

Facebook 0 Twitter 0 Linkedin 0 Pinterest 0
  • […] is het beschrijven, en vooral begrijpen, van je klant. Lees daarover ook in een eerdere blogpost ‘De kracht van je winkel; een duidelijk winkelconcept’. Maar behalve de klant, speelt ook je visie op de wereld of liever je leefomgeving een […]

LEAVE A COMMENT