Content marketing en advocatuur: een kans

0 Comment
Business, Content marketing, Uncategorized
Content marketing en advocatuur: een kans

Deze week staat voor mij in het teken van voorbereiden, info verzamelen en inlezen. Allemaal voor een presentatie over Content marketing binnen de advocatuur. En hoe meer artikelen ik vind, hoe meer blogs ik lees, hoe meer Facebookpagina’s ik ‘like’, hoe meer ik tot de conclusie kom welke enorme kans hier ligt. Advocatenkantoren staan bol van de content! En steeds meer juristen kiezen ervoor deze content te delen.

Wat we vooral zien zijn kennisplatforms of content hubs, die uitgebracht worden naast een reguliere website. Zo’n content platform oogt onafhankelijk, kan over veel terreinen informatie aanbieden, veel verschillende auteurs schrijven er hun artikelen. Een uitstekende manier om je te presenteren als ‘thought leader’. Veel kantoren delen al relevante content via seminars, publicaties in vakbladen en nieuwsbrieven. De stap naar een databank lijkt daardoor klein.

Maar de content die wordt gedeeld op deze juridische kennisplatforms is vaak diepgaand en niet makkelijk leesbaar voor bijvoorbeeld ondernemers. Toch de belangrijkste doelgroep van veel kantoren.

Als ondernemer zoek je naar een oplossing voor jouw probleem. Juristen zijn gewend om teksten te schrijven, maar nog niet gewend aan bloggen. Denken vanuit je doelgroep met een probleem en niet vanuit een juridisch perspectief, afwisselend en boeiend schrijven, het toevoegen van sprekende voorbeelden en plaatjes, zijn voorwaarden voor een boeiende en effectieve content strategie.

Een kennisplatform straalt objectiviteit en betrouwbaarheid uit. De content die daar gepresenteerd en gedeeld wordt biedt geen ruimte voor een persoonlijke touch. Jammer, want juist de meest effectieve content strategie bevat de nodige persoonlijkheid. Het is de manier om je bedrijf of kantoor op een persoonlijke manier in de markt te zetten, om je gezicht te laten zien, om een vertrouwelijke en duurzame relatie met je doelgroep op te bouwen. Een blog waarin zakelijk informatie wordt afgewisseld met meer persoonlijke informatie, geschreven zoals je praat, wordt meer gewaardeerd.

Toon lef en durf in je content strategie door te laten zien wie je bent. Geef je kantoor een eigen gezicht. Dat kan door in een blog, posts met een verschillende tone of voice af te wisselen met elkaar, door een mix te vinden tussen het delen van juridische kennis en het geven van een persoonlijke mening, door te laten zien dat je plezier beleeft aan het delen van content en het schrijven van een blog. Dan pak je de kans die er ligt.

Facebook 0 Twitter 0 Linkedin 0 Pinterest 0

LEAVE A COMMENT