Beleving in een concept store

1 Comment
Business, Uncategorized
Beleving in een concept store

De huidige consument vindt via internet, thuis op de bank, heel goed zijn weg. Kijken, vergelijken en kopen gebeurt steeds vaker zonder dat we daarvoor de stad in moeten. Om de consument in de winkel te krijgen vraagt hij heel veel meer.

Pop up stores, ingerichte huiskamers binnen de warenhuizen waar kleding, interieur en design door elkaar heen lopen, concept stores met verschillende segmenten vol beleving, dat lijkt de nieuwe manier van winkelen geworden.

Waar online staat voor gemak, staat offline voor beleving en vermaak.

Bij een concept store staat niet het verkopen van producten centraal, juist de inrichting en sfeer bepalen grotendeels de aantrekkingskracht. De winkel weerspiegelt met zijn totaalconcept een lifestyle. Een levensstijl die we graag bij onszelf terugzien, een (droom)beeld dat we op onszelf willen plakken.

Voorbeeld. Een schaal koop je niet om fruit in te doen. De schaal die je ziet in het aangeklede beeld in de winkel, kleedt thuis jouw tafel aan, hij weerspiegelt je voorkeur voor strakke en functionele kunstvormen, de schaal laat zien dat je houdt van kleur, een kleur die je persoonlijkheid benadrukt. De lifestyle die je ziet in de winkel plak je op je eigen leven.

In een winkel zijn we op zoek naar beleving. Zien, kijken, voelen. Een ervaring opdoen, ja soms zelfs een ontdekkingsreis meemaken, rond om je heen kijkend door de winkel. We lopen van een prachtig, Scandinavisch, ongeglazuurd servies, via sieraden van koper en edelsteen, naar een okergele bank overladen met een schapenvel, plaids en kussens. En wanen onszelf in deze lifestyle. We genieten.

Concept stores bestaan in verschillende vormen.

Soms kiest een merk voor het opzetten van een eigen concept store. Daarmee wordt een wereld gecreëerd rond de eigen producten. Nike doet dit, en ook Lacoste (zie filmpje) opende een concept store.

Een concept store kan ook opgebouwd worden rond een bepaald thema. Coef (in Nijmegen) brengt verschillende, hippe fashion sferen bij elkaar. Tassen, sieraden, kleding, schoenen. Een steeds vaker zie je winkels waarin verschillende ondernemers hun eigen producten naast elkaar aanbieden, zodat ze elkaar versterken. Concept 5|12 is daar een voorbeeld van.

Maar allemaal maken ze meer van winkelen. Met een magazijn vol ideeën, een bundeling van passies en producten zorgen ze voor een wereld om te ontdekken en in te genieten.

Facebook 0 Twitter 0 Linkedin 0 Pinterest 0

LEAVE A COMMENT